Històric 2010
Un festival del tot consolidat
En aquesta edició s’exhaureixen totalment les entrades de 71 funcions, un fet que ens motiva a duplicar funcions i ampliar de 112 a 127. L’impuls a la creació escènica catalana es concreta amb 18 coproduccions, de les quals 7 són estrenes absolutes.
Passen per Temporada Alta artistes com Alain Platel i Frank Van Laecke, Krystian Lupa, Jan Fabre, Claudio Tolcachir, Guy Cassiers, Edward Hall, Wajdi Mouawad, Peter Forman, The Tiger Lillies, Carles Santos, Joan Ollé, Albert Pla i Pascal Comelade, Lluís Pasqual i Michael Pennington.
Espectacles: 76 (+ cinema)
Coproduccions: 21
Estrenes: 43
Espectadors: 52.808 (total) / 90,37% (ocupació)
Sales: 12 (+ cinema)
Pressupost: 2.835.749,01 €
Cartell 2010, Eugènia Balcells
Avui com als anys 70 quan va començar la seva trajectòria artística, la llum segueix sent el centre d’interès indiscutible d’Eugènia Balcells. A Freqüències, l’exposició presentada a Arts Santa Mònica a finals del 2009 i que està a punt d’iniciar la seva itinerància, la llum ens és presentada com a forma energètica essencial que no sols configura l’univers sinó que alhora és l’eina que ens permet percebre’l i representar-lo. La instal·lació Freqüències –que ha acabat donant nom a una exposició sencera– ha estat generada a partir d’imatges de laboratori. Els senyals d’identitat de cadascun dels elements de la taula periòdica són el resultat d’una recerca científica que busca conèixer la naturalesa de la matèria. En mans d’Eugènia Balcells, però, aquesta informació es transforma en la matèria primera per construir una metàfora sobre la recreació constant de l’univers visible. L’interès per copsar i transmetre l’energia que genera i transforma la vida es fa present en l’entreteixir-se dels colors en els quals es descompon la llum blanca.
En contemplar Freqüències, els espectadors es veuen confrontats alternativament amb la força originària de la llum i amb l’experiència vital que cadascun d’ells guarda en la seva memòria. En les converses dels visitants, noms com ara Giotto, Tiziano, Velázquez o Rothko es barregen amb els conceptes de taula periòdica, espectres d’emissió, longitud d’ona… Dels seus comentaris sembla desprendre’s que veiem el que sabem, fins i tot quan el que mirem és la llum, la font mateixa de la nostra capacitat de visió.
Una sensibilitat exquisida i una curiositat sense límit pel progrés de la ciència i la tecnologia és el que s’aplega en aquest projecte expositiu d’Eugènia Balcells, que va començar la seva vida acadèmica estudiant arquitectura i que avui repeteix amb fruïció: “Hi ha prou atzar a la meva obra com perquè jo també en pugui ser espectadora”.
El cartell que l’artista ha creat per al festival Temporada Alta és fill natural d’aquest procés de recerca en el qual Eugènia Balcells segueix immersa. De com va anar prenent cos la proposta gràfica, de quina relació manté amb la seva obra i de la intersecció entre les seves instal·lacions multimèdia i el seu pas pels escenaris en parlarà en la conversa pública que mantindrem el dia 22 d’octubre a l’espai…
Eulàlia Bosch, curadora del projecte expositiu Freqüències
[Eugènia Balcells acaba de rebre el Premi Nacional d’Arts Visuals de la Generalitat de Catalunya 2001 pel seu projecte expositiu Freqüències]
Descarrega’t el cartell
OCULTAR CONTINGUT
Curt 2010