Edició 2023
Un festival per a tothom
Avancem en la nostra tercera dècada d’existència, amb una edició que presenta una programació amb 99 espectacles repartits en 22 escenaris al llarg de 11 setmanes. Enguany, comptem amb la programació internacional més potent de la nostra història, amb artistes i companyies com Complicité, Milo Rao, Angélica Liddell, Pan.Optikum, Sergio Boris, Gabriel Calderón o Thomas Ostermeier, entre molts altres.
A més, recuperem l’emblemàtica Fira de Girona com a espai per celebrar esdeveniments de gran format. Allà presentem el concert de final de gira d’Antònia Font i una de les novetats del festival: la petiTA, una jornada d’espectacles familiars coorganitzada amb El Pot Petit. D’aquesta manera, Temporada Alta 2023 és l’edició amb més espectacles familiars programats fins ara.
Figueres s’incorpora al festival com a nova subseu, que acollirà Diptych: The missing door and The lost room, el nou espectacle de la companyia de dansa-teatre Peeping Tom. Per tant, TA23 comptarà amb 6 subseus (Figueres, Palafrugell, Torroella, Sant Gregori, Banyoles i Bescanó), a les quals tornem a sumar Barcelona. Després de la bona experiència de l’any passat, aquest any, portem dos espectacles a la ciutat comptal: La Doleur al Teatre Romea i The Goldberg Variations al Mercat de les Flors.
També repetim, com l’any anterior, la iniciativa d’estrenar un espectacle a l’interior de la Catedral de Girona. En aquest cas, es tracta de la lectura de Textos de Simon Weil, amb dramatúrgia d’Anna Punsoda i protagonitzada per l’actriu Míriam Iscla.
El programa de 2023 és un bon exemple de què Temporada Alta és un festival que té de tot i pensat per a tothom. És per això que també hem pres la decisió d’incloure en la programació un cicle de comèdia, abraçant l’stand-up com una disciplina escènica més.
32 anys de Temporada Alta, on seguim oferint una programació que barreja artistes locals amb una notable presencia internacional, l’impuls a la creació, l’equilibri entre produccions i propostes més experimentals amb el teatre popular i projectes internacionals com el PPP (People Power Partnership) de Pan.Optikum que aquest any retorna a Girona amb el seu gran resultat final.
El cartell:
Gest-batec d’Enric Pladevall
“Gest-batec. Paraula composta que m’acabo d’inventar. És en part, fruit del meu viatge al Japó de l’any 2007 on vaig anar per fer un curset de cal·ligrafia japonesa a Kyoto. No per la cal·ligrafia sinó per poder utilitzar la tècnica en els meus treballs posteriors. També per abeurar-me als Temples xintoistes que tant admirava.
Aquesta obra la vaig fer a Kyoto en cinc segons, però ha estat cinquanta anys covant-se, perquè, el que dius en qualsevol de les obres que fas és un còctel del que ets: el que has viscut, el que has llegit, el que has vist i sentit, el que has caminat, els amics, les converses, el pensament, l’actitud davant el món, la natura, el país…, tot això va creant un pòsit que es transmet a l’obra. Aquesta seria l’altra part.
Gest-batec és un acte realitzat per un impuls o un sentiment?
És un gest-batec de la mà, del braç, del cos, del cap, o d’una emoció? És una dansa de la paraula? Un bram de l’estomac? El crit mut d’un actor? Una simple llavor? O senzillament un gest-batec.
No sé si he explicat be lo inexplicable?”
Enric Pladevall
1 de juliol 2023
El curt de TA23 per Albert Serra
“El que més m’agrada és quan els artistes improvisen, però amb una forta voluntat conceptual al darrere, quan no es poden divertir, quan encara que hi ha l’espontaneïtat de la vida, comença a emergir la veritat de l’escena i la pressió que l’acompanya”.
Albert Serra
Director del Curt de TA23
Un film d’Albert Serra
Música: Molforts
Imatge: Artur Tort i Marc Cuscó
So: Jordi Ribas
Sobre el director
Albert Serra (1975, Banyoles) és un director i productor de cinema. El seu primer llargmetratge va ser Crespià, the film not the village (2003), que no va arribar a estrenar-se comercialment. Honor de cavalleria (2006), la seva segona pel·lícula, es va presentar en el Festival Internacional de Cinema de Cannes de 2006 i el seu meravellós acolliment el va convertir en referent dins del cinema d’autor europeu contemporani. En el 2008 tornaria a Cannes per a presentar El cant dels ocells, la seva tercera pel·lícula. L’any 2012 dirigeix Història de la meva mort, una coproducció hispà-francesa en la qual barreja el mite de Dràcula amb la figura de Casanova en el context de la transició del segle XVIII al XIX. Va ser aquesta pel·lícula la que li faria guanyar el lleopard d’or al Festival Internacional de Cinema de Locarno, premi que li va fer saltar al panorama cinematogràfic mundial com un dels directors més originals. Quatre anys més tard, el 2016, presenta La mort de Lluís XIV, un èxit protagonitzat per Jean-Pierre Léaud, que el faria ser el primer director de l’Estat espanyol que guanya el premi Jean Vigo. Al principi, la pel·lícula estava pensada per a ser una instal·lació de museu, però per diversos problemes no va ser així. No obstant això, Serra reprendria aquesta idea el 2018 amb Roi Soleil, un retrat grotesc de Lluís XIV i la seva gradual decadència fins a la seva mort. Tan sols un any més tard, el 2019, tornaria a Cannes amb Liberté, una obra sobre el llibertinatge a la França del segle XVIII i que li faria guanyar el premi del jurat. Finalment, el 2022, dirigeix la seva última pel·lícula fins avui, Pacifiction. Aquesta és una crítica satírica a la crisi nuclear d’avui dia, amb la qual ha guanyat el premi Louis Delluc i ha estat triada com la millor pel·lícula de l’any per la revista Cahiers Du Cinéma.
La Caverna: un nou projecte audiovisual
Aquest any, hem estrenat La Caverna, el nou projecte audiovisual del festival amb la col·laboració de la Fundació La Caixa. La proposta és una sèrie de converses entre grans directors i creadors de l’escena europea que han passat pel festival amb personalitats del món de la cultura triats per ells mateixos. Angélica Liddell, Romeo Castellucci, Christiane Jatahy, Declan Donnellan, María Muñoz (Mal Pelo) i Marcos Morau (La Veronal) són els artistes convidats d’aquesta primera temporada que es pot veure de manera gratuïta a la plataforma CaixaForum+ i als canals propis del festival.
‘Això no és un càsting’, un pòdcast de Temporada Alta i Ràdio Primavera Sound
Després d’una primera experiència en l’edició anterior, a Temporada Alta 2023, hem volgut fer créixer la iniciativa i crear un nou pòdcast amb la col·laboració de Ràdio Primavera Sound, que inclou gravació en vídeo dels episodis. El nou pòdcast es diu ‘Això no és un càsting’ i està presentat per Paula Carreras i Marc Tarrida Aribau. La primera temporada ha tractat temes com humor i teatre, noves companyies, autoficció, deixar la professió, adaptar els clàssics o èxit prematur, entre molts altres.