Temporada Alta Iberoamèrica tanca una novena edició especial pels efectes de la pandèmia amb la incorporació d’una línia de programació a distància i més de 8.000 espectadors. Al festival, que s’ha celebrat del 3 al 28 de febrer amb seu a les ciutats de Buenos Aires, Lima i Montevideo, s’hi han pogut veure una vintena de propostes de teatre, dansa contemporània, circ, narratives audiovisuals, noves dramatúrgies i conferències procedents d’onze nacionalitats europees i llatinoamericanes.
Tot i que la d’aquest any ha estat una edició especial per la situació sanitària i bona part de la programació ha estat online, Temporada Alta Iberoamèrica ha volgut tirar endavant per mantenir l’aposta i el compromís com a plataforma per a la internacionalització de l’escena catalana a l’Amèrica Llatina i com a punt de trobada i d’intercanvi entre artistes dels dos costats de l’Atlàntic. El festival d’aquest any ha estat organitzat per Temporada Alta i l’Institut Ramon Llull juntament amb les tres seus que han acollit el festival: Timbre4 (Buenos Aires), Alianza Francesa de Lima (Lima) i Sala Verdi (Montevideo).
Internacionalització de l’escena catalana
Més de 500 espectadors han participat a les produccions catalanes, que aquest any han estat l’Audioguía para supermercados en tiempos de pandemia, de CaboSanRoque; el Zoom a càrrec d’Anna Alarcón del text Psicosis de las 4.48, de Sarah Kane; el Zoom d’Ivan Benet d’Informe para una Academia, de Franz Kafka; així com també el Torneig de Dramatúrgia Transatlàntic. Els tres primers han estat espectacles estrenats a Temporada Alta i que ara s’han adaptat per poder-se veure també a l’edició iberoamericana del festival. Per primera vegada, però, els equips artístics no han pogut viatjar a l’altra banda de l’Atlàntic de manera presencial a causa de la situació sanitària global.
D’altra banda, la sala Timbre4 de Buenos Aires ha tornat a apostar pel Torneig de Dramatúrgia Transatlàntic, que enfronta autors de casa nostra amb autors argentins. L’argentí Lucas Ranzani ha estat el guanyador del IX Torneig de Dramatúrgia Transatlàntic, que va celebrar-se entre el 19 i el 21 de febrer, després d’imposar-se a la final a la dramaturga catalana Lara Díez. En aquesta edició, també hi ha participat la dramaturga balear Mar Pla. Per primera vegada, les autores dels textos en català no han pogut viatjar a l’Argentina i han assumit el repte de traduir els seus textos al castellà així com de dirigir i assajar a través de Zoom amb actors argentins. El IX Torneig de Dramatúrgia Transatlàntic ha comptat amb la col·laboració de la Fundació SGAE i s’ha pogut seguir de manera presencial i també a distància en streaming.
La proposta Se respira en el jardín como en un bosque, d’El Conde de Torrefiel, companyia habitual de Temporada Alta i espectacle que vam veure a la darrera edició del festival, també estava prevista a Iberoamèrica en el marc de la programació presencial, però ha quedat posposada fins que la situació sanitària permeti la reobertura dels teatres.
A banda de la programació catalana, Temporada Alta Iberoamèrica també ha acollit propostes de països com Xile, Colòmbia, França, Alemanya i Itàlia, a banda de les tres nacionalitats amfitriones: Argentina, Perú i Uruguai. El festival suposa una oportunitat d’establir un pont d’intercanvi entre l’escena del nostre país i la iberoamericana, i en els darrers anys hi han presentat les seves creacions artistes locals com Sergi López, Iván Morales, Xavier Bobés, Lali Ayguadé, Pere Faura i Baro d’Evel, entre molts d’altres.