Temporada Alta encara la 28ª edició amb un total de 21 coproduccions, que sumen grans noms de l’escena internacional i directors i dramaturgs del país, tan consagrats com emergents. El festival teixeix aliances amb companyies, productores, teatres i altres festivals i es posiciona com un dels motors escènics de casa nostra. Fins ara s’han posat diversos espectacles a la venda i avui es presenten aquestes coproduccions i produccions, que es posaran a la venda més endavant. La programació completa es farà pública a finals d’agost.
Aposta per les produccions i col·laboracions internacionals
El festival continua treballant per atraure talent internacional, i aquest any podrem veure diverses propostes en aquesta línia. És el cas de la dramaturga brasilera Christiane Jatahy, que presentarà The lingering now, la segona part d’un díptic basat en l’Odissea d’Homer que vincula l’èpica grega amb el moviment global actual. Angélica Liddell, una de les veus menys convencionals de la dramaturga internacional, presentarà Una costilla sobre la mesa. Madre, una obra expiatòria que porta sobre l’escenari el dol per la mort de la mare. I podrem veure també l’anomenat “teatre d’objectes documentals” d’Oligor i Microscopía, que en aquest cas estrenen La melancolía del turista: una obra feta de mecanismes, objectes i miniatures que reflexiona sobre l’imaginari del paradís turista i la seva decadència.
Directors i dramaturgs de renom de les arts escèniques del país
Pel que fa al talent de casa nostra, es podrà veure obres de directores com Carlota Subirós, que a GRRRLS!!! proposa un recorregut lliure i personal per diversos manifestos feministes, de Gloria Anzaldúa a Virginia Woolf o Valerie Solanas. També s’estrenarà una adaptació de Joan Ollé de La mort i la primavera, de Mercè Rodoreda, una novel·la reeditada recentment per Club Editor; i qui també beu de la literatura són Juan Navarro i Gonzalo Cunill, que proposen un recorregut per la vida i l’obra de David Foster Wallace.
També s’estrenarà el nou espectacle d’Àlex Rigola, Aquest país no descobert que no deixa tornar de les seves fronteres a cap dels viatgers, amb Alba Pujol. Glòria Balañà dirigeix Decadència, un text demolidor d’Steven Berkoff sobre la decrepitud de les classes riques; Clàudia Cedó porta Love, una obra construïda des del projecte Escenaris Especials; Roberto G. Alonso dirigeix Plomes i reclams, un text de Marc Rosich sobre la història de Papagena; i el duo CaboSanRoque es basa en les pràctiques exorcistes de Jacint Verdaguer per estrenar el seu nou Demons. I encara més: Jordi Duran presenta La defensa alien, un tríptic sobre l’ecosistema cultural contemporani amb petites peces dirigides respectivament per Carla Rovira, Judit Vidiella i Marga Socias; Rosa Maria Sardà dirigeix CredoinunsolODIO, una obra d’Stefano Massini sobre la vida quotidiana a la franja de Gaza; i Cascai Teatre estrena Noucents, el pianista de l’oceà, una adaptació de Novecento, la famosa novel·la curta d’Alessandro Baricco.
En coproducció amb la Fira de Tàrrega, Francesc Cuéllar i Alejandro Curiel presentaran LIVALONE, una obra sobre precarietat juvenil i les vicissituds que cal passar per viure sol abans dels trenta anys. I no falta tampoc l’oferta pels petits de la casa: la companyia Concerts pels més menuts estrenarà un espectacle de musicals de cinema i de teatre que deleitarà les oïdes de tots els públics.
Aposta per la dansa amb Marta Carrasco, Sol Picó i més
La dansa té una programació de pes al festival, i ja s’han desvelat algunes de les obres que s’hi podrà veure. És el cas de A Lili Elbe, un espectacle de Marta Carrasco sobre la vida de Lili Ilse Elvenes, una pintora danesa que va ser de les primeres persones a fer-se una cirurgia de reassignació de sexe. En una línia més multidisciplinària, Susanna Barranco i Sol Picó s’uneixen per estrenar Red Room, una investigació sobre la prostitució que mescla dansa, audiovisual i teatre. I Roser López Espinosa presentarà Trama, un treball coreogràfic físic, precís i delicat que haurà estrenat prèviament al Mercat de les Flors. Finalment, la companyia Impàs estrenarà Kintsugi, que se centra en la relació entre el cos i la memòria.
L’enfrontament més esperat del festival
El Torneig de Dramatúrgia s’ha convertit en el campionat més esperat de Temporada Alta, i enguany arriba a la novena edició. Fins ara l’han guanyat dramaturgs catalans crom Cristina Clemente, Jordi Oriol o Daniela Feixas. Enguany, però, tots els dramaturgs que hi participen venen per primer cop al torneig gironí: Marc González de la Varga, Laura Gost, Alejo Levis, Daniel J. Meyer, Concha Milla, Sílvia Navarro, Adrián Novella i Alícia Serrat.